Komiteen for Indre markedssaker i EP foreslo en kraftig begrensning av forslaget i form av en avgrensning til publikasjoner og hendelser med en signifikant grenseoverskridende karakter . Dette tillegget ble avvist av parlamentet i plenum.
I stedet ble det vedtatt en presisering av at medlemslandene kan ha og iverksette strengere tiltak mot typer av markedsføring som de mener er nødvendig for å beskytte folks helse selv om det ikke beskrives av dette direktivet.
Direktivet forbyr også all form for tobakks-sponsing av arrangement og aktiviteter som finner sted i flere enn en medlemsstat eller på annen måte har grenseoverskridende karakter. Antitobakkslobbyen ønsket et langt sterkere direktiv og har ikke støttet forslaget. Årsaken er at direktivet ikke dekker forbud mot indirekte reklame, boardsreklame og kino-reklame. Kritikerne mener bl.a at dette er reklame som særlig retter seg mot unge.
Tobakksindustrien er selvsagt ikke glad for vedtaket, men flere sier at et forbud heller ikke er en katastrofe. Særlig mener sentrale markedsanalytikere at et forbud faktisk er en beskyttelse for merkene som alt dominerer markedet. Et forbud gjør det ekstra vanskelig for nye merker å komme inn på et allerede mettet marked.
Direktivet blir trolig vedtatt av ministrene 2. desember og kan tre i kraft tidlig i 2003 .