Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: 0i6764
(Skriv inn koden over.)

 

Media glamoriserer ecstasy

Media bidrar til enormt mye gratis ecstasyreklame, sier Hilde Pape, forsker ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA).

I en ny rapport, som hun legger fram på fagrådets årskonferanse i Tromsø torsdag, kritiserer hun også politiet, Sosial- og helsedirektoratet, forskere og fagmiljøet for å formidle et positivt farget bilde av ungdom som bruker partydop.

Både internasjonal og norsk forskning viser at de fleste som bruker partydop,  ikke er ressurssterke.

De har psykiske problemer, atferdsproblemer og problemer med kriminalitet. Det er ikke tilfeldig hvem som begynner å ruse seg på ecstasy, sier Pape .

Pape tror at en viktig årsak til myten om ecstasybrukerne har en sammensatt forklaring. Én årsak er at det er de ressurssterke som søker hjelp, og derfor virker det som om de er overrepresentert. En annen årsak er medias behov for å skape sensasjon.

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
22.03.2002

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)