Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: cf157r
(Skriv inn koden over.)

 

Alkoholindustrien opprettholder fattigdom

– Alkoholmarkedet i Vesten er mettet og konsumet synker. Alkoholindustrien ser at muligheten for vekst ligger i utviklingsland, sier prosjektleder Øystein Bakke i FORUT

Dette kom frem på  globaliseringskonferansen Utveier som nylig ble avholdt i Oslo. Bakke var en av innlederne på seminaret.

Bakke påpekte at land i den tredje verden har interesse av økt alkoholsalg fordi man dermed får økte inntekter gjennom skatter og avgifter.
– Men alkoholen bidrar til å skape og opprettholde fattigdomsproblemene. Fattige mennesker har stor sårbarhet, og alkoholen er med på å øke sårbarheten. Men mens økte inntekter lett lar seg måle, er alkoholproblematikken usynlig fordi man mangler statistikk, sa Bakke.

Alkoholindustriens interesse overfor utviklingsland har vært massiv siden 80-tallet, men Bakke mener at den har tatt av ytterligere de senere årene. Nye markeder er åpnet, samt økt globalisering, konkurranse og sentralisering av selskaper. – Satsingen i utviklingsland er preget av få restriksjoner. Der de finnes, gjør selskapene det de kan for å unngå dem. Markedsføringen mot nye markeder og mot sårbare grupper er massiv, og mange steder omgår man reklameforbud. Mange av kampanjene ville ikke vært akseptable på selskapenes egne hjemmemarked. Det er lite respekt å finne, mener Bakke.

 Et av de multinasjonale selskapene som satser mot nye marked i Asia, Afrika og Latin-Amerika, er Carlsberg. Selskapet er 40 prosent norskeid gjennom Ringnes (Orkla).
– Carlsberg er et multinasjonalt alkoholselskap som bidrar til å holde mennesker i fortsatt fattigdom. Slike selskap hindrer utvikling for både enkeltindivider og samfunn, sier Bakke.



Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
04.04.2003

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)