Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: pi0g7h
(Skriv inn koden over.)

 

Mobbing av lærere på sosiale medier

Ti prosent av spurte lærere i en stor internasjonal undersøkelse sier de har opplevd, eller kjenner kolleger som har opplevd å bli mobbet av elever på Facebook eller andre nettsamfunn.

Norge er ikke en del av undersøkelsen, men i Sverige og Danmark sier henholdsvis 10 og 14 prosent av lærerne at de har opplevd mobbing på sosiale medier.

Nesten 20 000 internettintervjuer har blitt gjennomført blant barn i alderen 8-17 år, foreldre og lærere. Totalt ble 2379 lærere intervjuet, fordelt på 24 land.

I tilbakemeldingene fra lærerne sier 67 prosent at de føler det er risikabelt å være venn med elevene på sosiale nettverk. Samtidig viser det seg at 25 prosent av lærerne fortsatt er venn med sine elever på Facebook eller andre tilsvarende nettsteder. Det viser seg at det er få skoler som har et regelverk for hvordan lærere og elever får kommunisere med hverandre via sosiale nettverk.

Lærerne vil gjerne bruke internett for å engasjere elevene. Utfordringen er å få utbytte av de positive sidene ved internettbruk, samtidig som man unngår negativ bruk. Et eksempel på hvordan elevene kan henge ut lærere på internett, er at de bevisst provoserer lærere for å få dem til å reagere. Når det skjer, filmer elevene situasjonen med sine mobiler, og legger hendelsen ut på nettet. Det er også forekommet hatgrupper mot enkeltlærere på Facebook, med til dels grove hets

Undersøkelsen er gjennomført av Strategy One på oppdrag av softwareselskapet Symantec, og publisert i Norton online family report 2011.

Les om undersøkelsen >> Norton Online Family Report

Les mer >> dagbladet.no 

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
28.11.2011

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)