Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: 01k032
(Skriv inn koden over.)

 

Sats på forebygging som virker

Førsteamanuensis Torbjørn Torsheim ved Universitetet i Bergen mener det er avgjørende at skoler får hjelp til å velge hvilke tiltaksprogram skolene skal sette i verk. Han mener det først og fremst er myndighetenes ansvar at skoler i dag benytter tiltaksprogram med liten eller ingen effekt

Torsheim var med i ekspertgruppen som ga ut rapporten "Forebyggende innsatser i skolen". Ekspertgruppen vurderte tiltak som iverksettes i dagens skole. Gjennomgangen viste at flere programmer som er i bruk i dag ikke kan sannsynliggjøre å ha noen forebyggende effekt.

Til "På høyden" sier Torsheim at tiltaksprogrammene skal ha et godt teorigrunnlag og samsvar mellom mål og virkemiddel. De skal også kunne dokumentere gode resultater i forhold til hvordan situasjonen var før programmet ble gjennomført, og i forhold til en gruppe som ikke har vært gjennom programmet. Tiltakene bør også leveres med en slags "bruksanvisning" slik at gjennomføringen skjer i samsvar med intensjonen.

Les mer om saken på UIB >>les mer

Her finner du informasjon om "Forebyggende innsatser i skolen" >>les mer

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
20.11.2007

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)