Forsiden Litteratur Bokomtaler Her finner du bokomtaler og bokessays av nyere aktuelle bøker innen fagfeltet til forebygging.no. Spillpedagogikk: Dataspill i undervisningen Ulikhet: Sosiologiske perspektiver og analyser Politisering og pedagogisk motstand Skilsmissehelter Samer og nasjonale minoriteter i barnehagen Laget rundt barnet Yt etter evne, få etter behov Børn med medfødt alkoholskade. Håndbog til omsorgsgivere og professionelle Den nye velferdsstatens historie: Ekspansjon og omdanning etter 1966 Barnehagens opprinnelse, styring og praksis Fra uro til ro. Utfordrende atferd og barns muligheter for læring Velferdstjenestenes vilkår: Nasjonal politikk og lokale erfaringer Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren Psykisk helsevern fra oss som kjenner det. Unge deler erfaringer og gir råd Tilvenning og foreldresamarbeid Mobbeloven Å sette sosial og emosjonell kompetanse på timeplanen Til deg som har en rusavhengig i livet ditt Psykososialt arbeid. Kunnskap, verdier og samfunn Vold i nære relasjoner. Forståelser, konsekvenser og tiltak Fem forutsetninger for gode evalueringer NISSEM Global Briefs: Educating for the Social, the Emotional and the Sustainable Arbeidsinkludering av utsett ungdom Gode foreldrerelasjoner Vold i nære relasjoner. Diskurser og fenomenforståelse Bedringens sosiologi. Om potensiale i hverdagslig samhandling Ikke alltid fantastisk. Psykiske reaksjoner i svangerskap og barseltid Ungdom og psykisk helse Se deg over skuldra Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern PPTs systemrettede arbeid i barnehagen Psykososialt læringsmiljø Barnekonvensjonen i praksis Slipp meg fri. Om terapien etter seksuelle overgrep og vold Håndbok i Familieterapi Er der evidens for evidens? Hjem-skole-samarbeid Unge og medvirkning. Maktbruk for nybegynnere Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid Barns overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning Alt skal brenne Hverdagsliv, barndom og oppvekst Cannabisboka Kvalitative metoder. Planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon Regler i barnehagen Trygt og godt skolemiljø. Inkludering faglig og sosialt Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. Et svar på velferdsstatens utfordringer? Klok på følelser. Det følelsene prøver å fortelle deg Meningen med rus Forebyggende og helsefremmende arbeid – fra individ til systemorientert tenkning og praksis Jeg lever et liv som ligner deres. En levnetsbeskrivelse Vuggestueliv. Omsorg, følelser og relationer Grunnbok i arbeid med seksuelle overgrep mot barn Sosial kontroll Innovasjon møter kommune Barn og unge i midten. Tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst Generasjon prestasjon. Hva er det som feiler oss? Elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet Helsehjelp til personer med rusproblemer Profesjonelle samtaler med ungdom. Et utviklingsfremmende perspektiv. Perspektiver på psykisk helse- og rusarbeid Livsmestring i skolen. Et relasjonelt perspektiv Når barn er pårørende Skolefravær – Å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring «TALE ELLER TIE» om plikt til å avverge alvorlige lovbrudd og uriktige domfellelser Utvikling av relasjonskompetanse. Nøkler til forståelse og rom for læring Tett på – Frafall i skolen og psykisk helse Recovery. Tradisjoner, fornyelser og praksiser Kritiske blikk på skolen Kva ser vi - Kva gjer vi? Omsorgssvikt, vald og seksuelle overgrep. Skulen og barnehagen sine oppgåver Robuste barn. Gi ditt barn ansvar, livsmot og tiltro til seg selv Tjenestedemokratiet – Velferdsstaten som arena for deltakelse Myter om aldring. Et psykologisk perspektiv Kritiske perspektiver i helsefagene – Utdanning, yrkespraksis og forskning Kvalitative forskningsmetoder i praksis Å mestre det vanskelige – individrettede intervensjoner for barn og unge Inkludering og utvikling – førebyggande intervensjonar i barnehage og skule Risiko, intervensjon og evidens Foreldresamarbeid i barnehagen, til barnets beste Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk De frafalne. Om frafall i videregående opplæring Tilbakeblikk på velferdsstaten – politikk, styring og tjenester Fortellinger om doping og kroppskultur Rusmiddelavhengighet Konstruktive hjelpesamtaler Ingen murer er for høye. Mitt liv med dop, kriminalitet og politikk Den krevende foreldrerollen – familiestøttende intervensjoner for barn og unge Barnesamtaler. Det anerkjennende samværet og samtalens betydning for barn med samspillsvansker Sinte, unge villfarne menn. Vårt medansvar Kombinerte behandlingstiltak for personer med samtidig rus- og psykisk lidelse Et bedre liv. Historier, erfaringer og forskning om recovery ved rusmiddelmisbruk og psykiske problemer Spillavhengighet – gaming og gambling Forvaltning av makt og moral i velferdsstaten Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner Det kollektive grunnlaget for individuell velstand Jeg trenger noen å være glad i Det går for sakte... i arbeidet med psykisk helse og rus Hjem og skole. Hvordan etablere et samarbeid til elevenes beste? Trygghetssirkelen – en tilknytningsbasert intervensjon Hvordan krenkede barn blir syke voksne Hva jeg snakker om når jeg snakker om forskning Sosiale landskap og sosial kapital Frihandel med helseskadelige rus- og næringsmidler. EU- og EØS-rettens rammer for nasjonalt vern av folkehelsen Nye psykoaktive stoffer. En rusmiddelrevolusjon? Implementering. Å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis Psykisk Helse. Nye arenaer, aktører og tilnærminger Inkluderende læringsmiljø Forebygging av kriminalitet Ungdom, vold og overgrep – skolen som forebygger Barn i risiko – skadelige omsorgssituasjoner Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge Familier i motbakke – på vei mot bedre støtte til barn som pårørende Bittersøtt – nye perspektiver på rus og rusmidler Risiko og marginalisering. Norske barns levekår i kunnskapssamfunnet Varig atferdsendring hos barn – krever varig atferdsendring hos voksne ….og noen går det trill rundt for! Om hjernen, tenåringer og pedagogisk praksis Relasjonskompetanse