Kode: csda7c

Bokomtale: Se deg over skuldra

«Se deg over skuldra» er en roman skrevet av Ola Fadnes. En slags skjønnlitterær fagbok om du vil. Fadnes er selv mangeårig barnevernsarbeider, og kjenner tjenesten godt fra innsida, både som ansatt og som leder. Det merkes.

Boka handler om Lisa og hennes nyfødte datter Anna. Lisa har selv vokst opp under trøblete forhold, og har ikke særlig høye tanker om det offentlige som noen som kan hjelpe deg. Heller motsatt. Den andre hovedpersonen er Marius, teamleder i barnevernet og ansvarlig for de som jobber med akutte saker. Gjennom boka blir vi godt kjent med begge. Lisa trenger hjelp, Marius vil hjelpe. Det burde og kunne vært en smal sak, men verden er dessverre ikke så enkel.

Fadnes viser gjennom boka at han kjenner systemet godt. Han skildrer både barnevernsarbeideren og den tidvis engstelige, tidvis sinte mora, på genuint vis. Som leser blir man dels glad i, og dels irritert på Lisa. Og vi får kjenne på Marius sin frustrasjon over å ikke komme igjennom. Han vil jo så gjerne hjelpe! Begge deler vanlig i barnevernsverdenen.

Dette er en bok som hyller barnevernsarbeideren. Den enes kamp mot systemet, med sin klare lojalitet til ungene og de som trenger det mest. Vi møter også den fattige rådmannen som må spare der det er mulig. Samt kjipe sjefer, og både flinke, hyggelige og pene kollegaer. Sånn virkeligheten nok er for mange. Det er en alltid tilstedeværende konflikt mellom fag og økonomi i norske kommuner, særlig på barnevernområdet. Kanskje også mellom ansatte og ledere mange steder?

Jeg syns det var en spennende bok å lese og anbefaler den gjerne, men det var én ting jeg ikke likte. Fadnes spiller opp en stereotypi som jeg rett og slett ikke kjøper. At en barnevernsleder sitter på et enormt kontor med mahogniskrivebord og lysekrone er rett og slett svært lite sannsynlig. Det finnes vel nesten ikke en ordfører eller rådmann med slike lokaliteter i dag.

Innledningsvis kaller jeg boka for en skjønnlitterær fagbok, en sjanger som strengt tatt ikke finnes. Sjangermessig er dette en roman, en fiksjon. Men fordi den er så ekte og så tett opp til virkeligheten, syns jeg den også har en misjon som fagbok. Derav begrepet skjønnlitterær fagbok. I motsetning til tradisjonelle akademiske artikler, bøker og antologier, gir en roman en helt annen vei inn i tematikken. Romaner generelt, og denne spesielt, er godt egnet som et supplement til faglitteraturen, både ved å sette aktuelle fag og tema på dagsorden og ved å gi en mer personlig og følelsesladd innledning til et fagfelt. Skal man i dybden på det faglige, er fortsatt fagbøkene viktigste vei.

Boka er skrevet med hjertet, «.. både for de som kommer i kontakt med, og de som arbeider i barneverntjenesten i kommunen», som det står. Og selv om ikke Fadnes er noen skjønnlitterær forfatter i utgangspunktet, skriver han med forståelse og varme, og gir oss innblikk i en verden som for mange er både lukket og uforståelig. Han tegner et persongalleri og en historie som er realistisk og ekte og lett å kjenne seg igjen i for de som kjenner barnevernet og dets arbeid. Også det at han bruker steder som finnes i virkeligheten, for eksempel Vilde senter for foreldre og barn, gjør at boka får et ekte og realistisk preg.

Barnevernet er en tjeneste mange mener mye om, ofte uten å kjenne særlig godt til tjenesten og hva de egentlig gjør og hvordan de jobber. De fleste, heldigvis, har ikke har behov for barnevernet. Gjennom denne boka får man et blikk inn i en ukjent verden, og vi får se at barnevernet er veldig mye mer enn en aktør som «tar ungene dine» for å sette det litt på spissen.

Sett i sammenheng med diskusjonen som pågår i og om barnevernet i Norge i disse dager, både med forsøk med ny ordning på barnevernsområdet, med kommende ny barnevernsreform og ikke minst dommer mot norsk barnevern i menneskerettsdomstolen i Strasbourg, er boka høyaktuell.

Det er en lettlest bok. Den egner seg for studenter, politikere og egentlig alle som ønsker å vite litt mer om hva barnevernet er uten å måtte lese lovverk og fagbøker.

Hvordan det går med Lisa, Anna og Marius skal jeg ikke avsløre, det må du lese selv!

Boka er utgitt på Hubro forlag (2020)