Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: t32871
(Skriv inn koden over.)

 

Kontroversielt med alkoholkampanje i Frankrike

Helsemyndighetene i Frankrike har i større grad rettet fokus mot totalkonsumet i befolkningen og ikke bare mot problemdrikkerne. Vinprodusentene liker ikke denne endringen og har nå gått til retten for å stoppe en alkoholkampanje.

Frankrikes regjering og helsefaglige miljøer har siden 1990-tallet foretatt en total snuoperasjon i alkoholspørsmålet.  Landet har blant annet fått strengere promillelover, statlige forebyggingskampanjer og en restriktiv alkoholreklamelov. Den siste kampanjen bruker  blant annet et bilde av et timeglass som er fylt med en rød veske som kan ligne på blod. Ved siden av står et vinglass. Teksten i annonsen lyder: ”Dag for dag registrerer kroppen din hvert glass du drikker”.

Det franske vinakademiet, der de fremste vinprodusenter og eksperter møtes, anklager nå myndighetene for ”å underslå den kulturelle betydningen av landets århundrelange tradisjon”.

 

 

Kilder: 

Vårt Land: http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041201/RUSINFO/41201020/-1/Newsrobots

Europanytt: http://www.europanytt.no/index.html?infoPage=oppslag.html&id=197&frameID=3&title=Nyheter

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
07.03.2004

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer