Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: y008rn
(Skriv inn koden over.)

 

«Åpenbart påvirket» - ny kampanje fra Helsedirektoratet

Alkoholkampanjen er først og fremst rettet mot de under 35 år som går på byen, og setter fokus på at en selv ofte er den siste som ser hvor mye man faktisk har drukket. Kampanjefilmene spiller på hvor grensen går for å være åpenbart påvirket, en grense som gjør at man nektes alkoholservering eller adgang til utesteder.

Alkohol er et lovlig rusmiddel, og er det rusmiddelet som er mest brukt og som medfører størst skade i samfunnet. I følge Helse- og omsorgsminister Bent Høie, må vi forebygge mer og føre en politikk som begrenser skadene av alkoholbruk.

Mye vold og skader skjer i forbindelse med utelivet og alkoholpåvirkning. Et viktig tiltak er skjenkebestemmelsene, som skal begrense skadene som alkoholbruk kan føre til. Et av målene med kampanjen er å bidra til økt forståelse for skjenkebestemmelsene og den viktige jobben dørvakter og servitører gjør for å bidra til et tryggere uteliv. Kampanjen består av reklamefilmer for TV og kino, annonser i aviser og magasiner, samt spill og infomateriell for sosiale medier.

Helsedirektoratet presenterer også en ny undersøkelse om holdninger til alkohol og skjenkeregler i forbindelse med kampanjen. Den ble utført av Norstat i november 2013, og viser at 49 prosent av befolkningen mener at bartendere og servitører generelt burde være flinkere til å bortvise personer som er åpenbart påvirket. 85 prosent mener at de kjenner godt til hvordan alkoholen virker på kroppen, men det er ikke alle som vet hvor grensene går i følge alkoholloven. Tre av fire vet at en person som er åpenbart påvirket skal nektes adgang til utestedet eller bli nektet alkoholservering. Undersøkelsene viser også at 86 prosent mener at det er viktig at vi har regler for hvordan servering av alkohol på serveringssteder skal foregå.

 

Les mer om undersøkelsen og kampanjen >> helsedirektoratet.no

Se kampanjefilmene  >> vimeo.com

Mer informasjon >> helsenorge.no

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
19.11.2013

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)