Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: 7ra3c4
(Skriv inn koden over.)

 

Reklamefilm mot salg av alkohol til mindreårige

Salg av alkohol til mindreårige er fortsatt en utfordring for dagligvarebutikkene. Nå står en samlet bransje bak en ny reklamefilm, som skal fortelle ungdom under 18 år at det ikke lenger er noe vits i å prøve seg.

Målgruppen for filmen er ungdom. Reklamefilmen kommer til å bli vist på kinoer i november og desember, og er allerede publisert på vimeo.com. Filmen spiller på mange av de triksene ungdom foretar seg for å få kjøpt alkohol før de er gamle nok. I følge Thomas Angell, leder av HØR og direktør for Virke Handel, ønsker de å nå ungdom på en humoristisk måte, selv om budskapet er alvorlig nok.

I den 35 sekunder lange filmen møter vi den 16 år gamle gutten som har en fantastisk plan: Å kjøpe bleier sammen med øl, for da å slippe å bli spurt om legitimasjon. Det går ikke helt etter planen, og gutten må vende tilbake til vennene sine på gutterommet med kun to pakker bleier og ingen øl.

Dagligvarekjedene har bestemt at alle som ser ut som de er under 25 år skal bli spurt om legitimasjon hvis de skal kjøpe øl. Erfaringene i bransjen er at det er vanskelig å gjette på alder, så denne løsningen gjør at de i større grad kan være sikre på at det ikke blir solgt alkohol til noen som er under 18 år. Ordningen er tidligere gjennomført hos Vinmonopolet med hell.

En samlet dagligvarebransje står bak reklamefilmen som skal fortelle mindreårige at det ikke er noe vits i å prøve å få kjøpt alkohol i butikken.

 

Se reklamefilmen >> Alkohol? Under 25 år? Vis leg!

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
29.10.2013

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)