Lukk
Tips en venn:
Ditt fornavn:

Din e-post adresse:
Ditt etternavn:

Din venns e-post adresse:
Din melding / beskjed / kommentar:

(URL til siden blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Kode: fv51es
(Skriv inn koden over.)

 

Sigarettpakker med nøytralt design kan redusere røyking blant ungdom

Forskere har sett på i hvilken grad folk skiller mellom ulike pakkedesign, og hvordan dette påvirkes av nøytralisering av pakkene. Resultatene viser at sigarettpakker uten design kan redusere røyking blant ungdom.

Forskere ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) har de siste årene arbeidet med prosjektet "Evaluering av pakkedesign – implikasjoner for tobakkskontroll". I prosjektet undersøkte SIRUS-forskerne hvilken rolle designet på sigarettpakkene spiller i konstruksjon og kommunikasjon av merkeidentitet. De ønsket å vite i hvilken grad folk skiller mellom ulike pakkedesign, og hvordan dette påvirkes av nøytralisering av pakkene.

Datamaterialet baserer seg på tre ulike studier, som alle er publisert i vitenskapelige tidsskrift. I den første studien fikk 11 fokusgrupper se sigarettpakker som gradvis fikk færre merkevarebyggende designelementer (eksempelvis logo, farger og skrifttyper). Resultatet viste at de fleste dagligrøykerne mente nøytrale sigarettpakker ikke ville få dem til å slutte å røyke. Samtidig sa mange at de trodde nøytrale pakker kunne føre til at andre ikke begynte å røyke.

I den andre studien ble 1000 ungdommer og unge voksne i alderen 15 – 22 vist bilder av enten regulære eller nøytrale pakker. Deretter ble de bedt om å vurdere produktets appell, smak og skadelighet. Studien viste blant annet at nøytrale pakker ble vurdert mindre positivt enn pakker med design, og at nøytrale pakker kan bidra til å redusere merkevarebyggingens reklameeffekt for tobakksvarer. Nøytral innpakking kan også motvirke misoppfatninger om at enkelte produkter er mindre skadelig enn andre.

Den tredje studien hadde som mål å undersøke hvordan sigarettpakkenes design påvirker ungdoms oppfatning av typiske røykere. Forskerne undersøkte hva ungdom og unge voksne synes kjennetegner folk som røyker regulære sigarettpakker, sigarettpakker med mindre design, eller sigarettpakker uten design. Røykerne ble blant annet rangert etter hvor kule, sofistikerte, tynne, populære og glamorøse deltagerne mente de var. Analysene viste at ungdom har færrest positive tanker om de som røyker sigaretter fra nøytrale pakker. Dette kan innebære at man ikke lenger kan signalisere tilhørighet til attraktive grupper ved å begynne å røyke. Dermed kan en overgang til nøytrale sigarettpakker også gjøre det å begynne å røyke mindre attraktivt for ungdom og unge voksne.

SIRUS har i forbindelse med prosjektet også deltatt i et europeisk forskernettverk om nøytral innpakning av tobakksvarer. Nettverket har bidratt i en systematisk gjennomgang av internasjonal forskning om nøytral innpakning av tobakksvarer.

En av hovedkonklusjonene er at nøytral innpakning ser ut til å øke negative følelser knyttet til røyking. En generell oppfatning hos publikum var ofte at nøytrale pakker kan bidra til å forebygge at unge begynner å røyke og at etablerte røykere slutter.

 

Les mer om forskningsprosjektet >> sirus.no

Gå til de tre artiklene tilknyttet de tre studiene >> Perceptions of plain and branded cigarette packaging among Norwegian youth and adults: A focus group study

The impact of cigarette branding and plain packaging on perceptions of product appeal and risk among young adults in Norway: A between-subjects experimental survey

Young smokers and non-smokers perceptions of typical users of plain vs. branded cigarette packs: a between-subjects experimental survey

Skrevet av:
Redaksjonen

Publisert:
16.12.2013

2019@forebygging.no    Redaktør: Beate Steinkjer

Brukerundersøkelse forebygging.no
(tar under 1 min)