Alkohol øker risikoen for spontanabort

Risikoen for spontanabort øker markant hvis en gravid kvinne drikker selv små mengder alkohol. Dette kommer frem i en ny dansk undersøkelse.

Nær en tredjedel av alle gravide danske kvinner i perioden 1996-2002 har deltatt i undersøkelsen, hvor forskerne har sett på drikkemønster og forekomst av spontanabort og dødfødsler. Informasjon om gjennomsnittlig ukentlig forbruk av alkohol under svangerskapet, røyking, kaffedrikking, yrkesstatus og reproduktiv historie ble oppnådd ved hjelp av computer-assistert telefonintervjuer. I undersøkelsen av de nærmere 93 000 gravide kvinnene, tok forskerne høyde for andre risikofaktorer enn alkohol, som røyking, mors alder og sosial status.

I utgangspunktet er risikoen for spontanabort omtrent 10 prosent. Resultatene fra denne studien viste at om gravide drikker kun to enheter i uken stiger risikoen til 15 prosent. Drikkes det fire alkoholenheter eller mer, fordobles risikoen. Ingen økt risiko ble funnet for fosterdød etter 16 uker av svangerskapet.

Forfatterne konkluderer med at man ikke bør drikke alkohol når man prøver å bli gravid, og at selv lave mengder alkoholinntak tidlig i svangerskapet øker risikoen for spontan abort betydelig. Resultatene tyder på at fosteret er spesielt utsatt for alkohol eksponering tidlig i svangerskapet.

Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Epidemiology

Les artikkelen >> Moderate alcohol intake during pregnancy and risk of fetal death